Strategi for drift af VenSim

In situ contra centersimulation?

Simulationscentrene på de danske hospitaler er i vidt omfang etablerede omkring årtusindeskiftet, drevet af ildsjæle og placerede i forefaldende lokaler.

Tilgangen har stort set alle steder været ”kom her og lær”. Driftsmodellen har bidraget til sikring af det faglige niveau og til synliggørelsen af de nye læringsmetoder på hospitalerne.

Enkelte specialer (især pædiatri og obstetrik) har i mange år set mulighederne i in-situ simulation med træning i det kliniske miljø (f.eks. på en fødestue).

I VenSim har vi i løbet af 2018 gentænkt vores strategi og anvender nu i stigende grad in-situ simulation idet vi har lært at afvikling af seancerne det lokale miljø meget hyppigt afslører konkrete problemstillinger - hvis løsning bidrager til patientsikkerheden.

Det overordnede formål med den nye driftsmodel for VenSim er at implementere færdigheds- og simulationstræning som et brugerdrevet koncept til sikring af kvalitet og udvikling i pleje og behandling ved hospitalet. Dette opnås ved det patientnære personale er med til at rette fokus mod områder hvor der er et forbedringspotentiale, og at der i afsnittene er ansat personale med kendskab til læringsmulighederne og metoderne.

Vi har derfor frikøbt et antal sygeplejersker fra specialerne:

  • Kardiologi
  • Lungemedicin
  • Geriatri
  • Intern Medicin
  • Modtagelsen
  • AMA
  • Kirurgi
  • Gynækologi/obstetrik
  • Pædiatri

Hermed er alle kliniske sengeafsnit og Modtagelsen repræsenterede. Omfanget af frikøb udgør 28 dage/år/enhed.
Sygeplejersker tilknyttet VenSim skal have, eller planlægges at gennemføre, den regionale instruktøruddannelse (status juni 2019 er at > 75% har gennemført).

Vi anbefaler at der, i de afsnit der deltager, inddrages to sygeplejersker af hensyn til indbyrdes sparring.

Eksempler på opgaver for de tilknyttede sygeplejersker:

  1. I samarbejde med afsnitslederen spotte kliniske situationer hvor håndteringen kan være en udfordring. Eksempler på dette kunne være pludselig bevidsthedssvækkelse, øvre gastrointestinal blødning, progredierende svær dyspnoe etc.
  2. Vurdere om simulationstræning er egnet som læringsmetode i disse tilfælde i samarbejde med VenSims faste personale.
  3. Udarbejde simulationsscenarier i samarbejde med personalet i VenSim.
  4. Afvikle simulationsscenarier lokalt i afsnittet eller i VenSim.
  5. Afhængigt af lyst og kompetencer fungere som underviser ved større kurser i VenSim.
  6. Vurdere relevans og støtte brug af fantomer i VenSim til opnåelse af konkrete kompetencer f.eks. anlæggelse af Venflon, ventrikelsonde og blærekateter samt arteriepunktur.
  7. Indgå i konceptudvikling og undervisning i scenarier der gælder hele hospitalet f.eks. TOKS version 2.

Tilknytningen til VenSim er ikke på faste ugedage men det kan dreje sig om enkeltdage eller flere sammenhængende dage alt afhængigt af opgaven.

Læger, der indgår i simulationsscenarier, er erfarne læger (hyppigt speciallæger) med erfaring i simulationstræning og med instruktøruddannelse.

Indenfor færdighedstræningen er de uddannelsesansvarlige overlæger i anæstesiologi, kirurgi og gynækologi/obstetrik ansvarlige for træningsrum og anvendelsen af fantomer og simulatorer.


Opdateret