Årets vinder af Kvalitetsprisen er…

- Billeddiagnostisk Afsnit for deres projektet ”Patientoplevet kvalitet og patienttilfredshed”.

Bileddiagnostisk Afsnit er ikke en del af den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor andre afdelinger får den patientoplevede kvalitet undersøgt. Derfor har afsnittet ønsket at udarbejde en systematisk dokumentation af patienternes besøg i afsnittet, for der igennem at blive klogere på forbedringsmuligheder.

For den indsats belønnes de nu med Kvalitetsprisen 2021 og 20.000 kroner. Penge som de vil benytte til forskønnelse i venteområdet og en endnu mere patientvenlig indretning.

Flotte resultater og godt kvalitetsarbejde

Der var 5 ansøgere til prisen, og vinderen er fundet af bestyrelsen for Kvalitetsprisen, hvor lægefaglig direktør Søren Hjortshøj er formand.

Han begrunder valget:

- Billeddiagnostisk Afsnit har vedvarende og målrettet arbejdet med at forbedre tilfredsheden hos vores patienter. Derfor har afsnittet lavet en undersøgelse af den patientoplevede kvalitet og tilfredshed, som generelt viser meget flotte resultater. Patienterne føler sig godt modtaget og informerede, og det kan vi på Regionshospitalet godt tillade os at være stolte af.

- Men afsnittet har ved hjælp af undersøgelsen også fundet, at patienterne kunne ønske sig bedre vilkår i vores ventefaciliteter. Billeddiagnostisk Afsnit har på den måde indsamlet data og dokumenteret et behov.

- Bestyrelsen for Kvalitetsprisen ønsker at belønne projektet i Billeddiagnostisk Afsnit, idet det er et eksempel på godt kvalitetsarbejde, hvor man indsamler data og derefter anvender viden til at forbedre vilkår for patienterne. Det er vores håb, at tilfredse patienter også smitter af på personalets arbejdsglæde.

Understøtter nationale og strategiske mål

Projektet understøtter nationale mål for det danske sundhedsvæsen om øget patientinddragelse. Lokalt er målet omsat til "Lære med, af og om patienterne via opmærksomhed på deres forudsætninger, behov og ønsker".

Ligeledes understøtter det regionens strategiske fokusområder om Respekt for patientens tid og På patientens præmisser.

- Vi er selvfølgelig glade for prisen. Vi har 200 patienter igennem afsnittet om dagen, og projektet viser, at personalet er enormt gode til at tage imod patienterne, tilpasse sig og give den rette service. Det fortjener en stor cadeau.

- Projektet er blevet til i et samarbejde med andre radiologiske afsnit, og det har været spændende sammen at udvikle og designe en metode, hvor vi kan få patienternes perspektiv.

- Forcen for os her på hospitalet er så, at vi har fået mulighed for og opbakning til at handle på det, og derigennem øge patienternes tilfredshed, siger Christina Michno, afsnittets udviklings- og kvalitetsansvarlige, der her ses med en af de ny velkomststandere, der er et af resultaterne af projektet.

I projektet blev der udviklet en model for hvordan afsnittet kan afdække den patientoplevede kvalitet gennem undersøgelse af patienternes oplevelse med:

  • Skriftlig information før undersøgelse
  • Modtagelsen i afsnittet
  • Information i forbindelse med undersøgelse
  • Oplevelsen af evt. ventetid
  • Oplevelsen af det sundhedsfaglige personales håndtering af undersøgelse
  • Oplevelsen af information ift undersøgelsessvar

Retter op på forvirring ved aftentide

98% af de adspurgte var i meget høj grad eller i høj grad tilfredse i forhold til undersøgelsens temaer og kom med stor ros til personalet. De benyttede dog også muligheden for at komme med kommentarer til forbedringer. Det var især afsnittets aftenbookede patienter, der var forvirrede og usikre ift vejvisning på hospitalet samt ved ankomst og registrering i afsnittet, da receptionen er lukket i aftentimerne.

Disse oplevelser fra patienterne søger afsnittet nu i samarbejde med Teknisk Afdeling af forbedre via velkomststander, vejvisning/skiltning og roll-ups til venteområdet til aftenpatienterne.

Undersøgelsen gentages igen i uge 45-46 i år, da afsnittet ønsker en kontinuerlig brugerinddragelse, hvor de løbende kan lære af og forbedre patienternes oplevelse. 

Overrækkelse

Den officielle overrækkelse af Kvalitetsprisen finder sted den 5. november ved årets Forskningssymposium.

Om Kvalitetsprisen

Hjørring Sygehus modtog i 2004 en arv på 760000 kr. fra Lis Harriet Hansen og Hans Ulrik Hansen. Deres ønske var, at disse midler skulle understøtte hospitalets kvalitetsudvikling, til gode for patienterne. Arven kommer Regionshospital Nordjylland til gode ved at afkast af kapitalen samt dele af kapitalens hovedstol kan anvendes til støtte for kvalitetsudvikling relateret til hospitalets kerneydelser i de kliniske og parakliniske specialer, fortrinsvis på Hjørring matrikel. 

Kvalitetsprisen uddeles 1 gang årligt som belønning for en særlig indsats på kvalitetsområdet. Det kan både være enkeltmandsprojekter, projekter/indsats på et afsnit eller hel afdeling og det kan være tværgående projekter.

 

 

Opdateret