Bakteriers rolle i udvikling af graviditetsdiabetes

Formål

Formålet med dette Ph.d.-studie er at undersøge, om gravide med graviditetsdiabetes har en anderledes tarmbakteriesammensætning (tarm mikrobiota) allerede inden udvikling af graviditetsdiabetes. Derudover vil vi undersøge, om disse bakterier kan bidrage til udvikling af graviditetsdiabetes ved at udsende små vesikler til resten af kroppen.

Ph.d.-studiets delformål

1. At undersøge, om gravide med graviditetsdiabetes har en anderledes tarmmikrobiota allerede inden udvikling af graviditetsdiabetes.
  2. At sammenligne forskellige metoder til at undersøge vesikler, som bakterier udsender.
  3. At undersøge, hvilke produkter bakterierne udsender i tarmen og om vesiklerne kommer over i blodbanen.

Beskrivelse

Et stigende antal af kvinder får graviditetsdiabetes, hvilket er en tilstand, der sætter både mor og barn i øget risiko for senere at få type 2 diabetes. Hvorfor gravide udvikler graviditetsdiabetes er ikke fuldstændig klarlagt, men en ubalance i tarmens bakterier er påvist. Det vides dog ikke, om bakterieubalancen er til stede allerede inden udviklingen af graviditetsdiabetes og om bakterierne kan spille en rolle i sygdomsudvikling.

Ny forskning tyder dog på, at bakterierne udsender små vesikler, som måske kan spille en rolle i udvikling af sygdom. Vesiklerne er mindre end bakterierne, men indeholder mange af de samme produkter som bakterierne. Dette er bl.a. proteiner og DNA. Modsat bakterierne, så kan vesiklerne krydse tarmvæggen og komme over i blodet. Vesiklerne kan derfor komme rundt i hele kroppen og påvirke kroppens organer.

Vores teori er derfor, at gravide, som får graviditetsdiabetes, har en anderledes sammensætning af tarmbakterier og at disse bakterier udsender vesikler som er med til at forårsage graviditetsdiabetes.

For at undersøge bakteriers og vesiklers rolle i udviklingen af graviditetsdiabetes, har vi opsat følgende studier:

• Delstudie 1: Undersøgelse af hvordan tarmbakteriesammensætningen udvikler sig i hver trimester hos gravide, som udvikler graviditetsdiabetes, i forhold til gravide som ikke udvikler graviditetsdiabetes.
  • Delstudie 2: Sammenligning af forskellige metoder for at undersøge bakterielle vesikler fra afføring og blodprøver for at udvælge den bedste metode til at undersøge bakterielle vesikler.
  • Delstudie 3: Undersøgelse af om tarmbakterier udsender graviditetsdiabetes-specifikke vesikler, som kan findes i blodet og i tarmen hos de gravide.

Vi forventer derfor med dette studie at kunne afdække, om tarmbakterierne bidrager til udvikling af graviditetsdiabetes via udsendelse af graviditetsdiabetes-specifikke vesikler. Denne viden kan bruges til at lave mere målrettet behandling og forebyggelse af graviditetsdiabetes og type 2 diabetes.

Samarbejdspartnere

• Aase Handberg, Professor, Klinisk Biokemisk Afdeling, Aalborg Universitetshospital
  • Carlos Salomon, Associate professor, University of Queensland Centre for Clinical Research
  • Peter Fojan, Lektor, Institut for materialer og produktion, Aalborg Universitet

Fonde

• Marie Pedersen og Jensine Heibergs Legat
  • Niels Jensens Fond
  • Steno Diabetes Center Nordjylland

Vejledere

Hovedvejleder:

• Suzette Sørensen, Senior forsker / Lektor, Center for Klinisk Forskning, Regionshospital Nordjylland /Klinisk Institut, Aalborg Universitet

Med-vejledere:

• Søren Hagstrøm, Overlæge / Klinisk Professor, Børne- og Ungeafdeling, Aalborg Universitetshospital / Klinisk institut, Aalborg Universitet.
  • Per Glud Ovesen, Overlæge / Klinisk professor, Kvindesygdomme og Fødsler, Aarhus Universitetshospital / Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet.