KBU'ere tages imod med scenariespil

Nyt introprogram for KBU-læger vægter scenariespil og aktiviteter fremfor passiv indlæring. Opskriften virker. Stoffet sidder bedre fast. 

Ambulancen ruller ind. Her ligger en 63-årig kvinde med akutte mavesmerter og nu viser det sig, at hun har diarre og kaster voldsomt op. Du skal vurdere hende, finde ud af hvad vi gør med hende og afgive melding til visiterende sygeplejerske.

Scenariet er blot et af flere som de nye KBU-læger bliver udsat for i deres første introduktionsuge. For at sikre nyuddannede læger den bedste start på karrieren har Akutmodtagelsen sammensat et nyt introprogram.

Fokus bliver lagt på aktiv handling og mindre teori. For teori har de nyuddannede læger i klinisk basisuddannelse masser af i bagagen, de kommer lige fra universitetet. I stedet for en uddannelsesansvarlig, der står foran en powerpoint og eksempelvis docerer om alt det, KBU-lægerne skal huske, når de skal modtage den akutte patient i Akutmodtagelsen, så afprøves hele scenariet med en simulationsdukke.

Udfordrende, men trygge rammer

- Vi er gået væk fra den traditionelle gennemgang af lægefaglige emner og fokuserer mere på de praktiske gøremål og hvordan tingene fungerer. Den første tid er mindre lig tiden på universitetet og præsenterer dem i stedet situationer, der udfordrer og bringer dem tættere på den virkelighed, de skal virke i -  men stadig i trygge rammer, fortæller uddannelsesansvarlig speciallæge Mette Marie Berg-Haugen.

Det første hold KBU-læger var gennem introforløbet i marts. Erfaringerne er rigtig gode. Informationerne sidder simpelthen bedre fast, og lægerne bliver hurtigere mere selvkørende.

- Vi lægger i det nye program vægt på, at de selv skal agere. Før skulle de passive modtage information. Nu er de mere aktive, og vi kan se, at så husker de det 100 gange bedre. Det har givet et løft uden lige, siger Mette Marie Berg-Haugen.

Undervejs kommer KBU'erne rundt og hilser på nogle af de vigtigste samarbejdspartnere - her er de hos koordinerende sygeplejerske på 404, hvor de efter at have lavet en ISBAR på patienten skal melde patienten og finde en plads til vedkommende.  (ISBAR - Idenfitikation, Situation, Baggrund, Analyse og Råd).

Herunder er det 86-årige KOL patient Kurt, som netop er kommet ind i modtagelsen fra plejehjemmet. Her skal KBU'erne ud fra en række værdier finde ud af hvad de har brug for af prøver, hvad de vil spørge patienten om, hvad de vil monitorere osv. En del af opgaven er også rent praktisk at udføre det, de siger, de vil gøre. Som her hvor Emil Øhrstrøm skal lægge venflon.

Håndtering af døde er et emne, der kan være mange spørgsmål til. Derfor er det også en del af intro-programmet. Herunder er det Maika Shakar, der står med ligsynsblanketten, som de nye læger vil stifte bekendtskab med.  

Og da pointen ved den nye introduktion netop er at sørge for, at KBU'erne er bedre rustet til selv at finde rundt både i overført og konkret betydning, så går turen efter den korte teori naturligvis til kapellet, hvor de her er sammen med Maika foran kølerummet.

Intro til kapellet

Herunder er det Line Davidsen, Andrea Krogh Anthonsen og Mimma Qumaima Bakkali på opgave med at finde visiterende sygeplejerske og få informationer fra hende om hvem der ringer, hvorfor, hvor mange og hvem, der er de vigtigste samarbejdspartnere. Så bliver de kaldt til lægevagten, hvor der sidder en patient, der er blevet dårlig - men hvor er det nu lige lægevagtens venteområde er placeret?

Og, ja - tid foran computeren slipper KBU'erne ikke helt for. Scenariespillene er baseret på hvordan de skal agere i realistiske situationer, og det kan som her godt være at grave den korrekte retningslinje frem fra PRI.

Zenthuja Sivalingam, medicinuddannet på Århus Universitet, var med til introduktion i marts og tog del i scenariespillene.

- Det fungerede virkelig godt. Når man får lov til selv at se og gøre tingene, så hænger det bedre ved, og det hjælper én til at komme hurtigere i gang og blive en integreret del af dagligdagen her, siger Zenthuja Sivalingam.

- Det giver noget ekstra, når man møder nøglepersoner ansigt til ansigt og hører - ikke bare, hvad vi skal bruge dem til -  men lige så vigtigt, hvad de har brug for fra os, når vi står med en patient, siger Zenthuja Sivalingam, der her ses sammen med Mette Marie Berg-Haugen, der er uddannelsesansvarlig speciallæge i Akutmodtagelsen.

 

Opdateret